- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
I Förbjudna staden i Peking finns "Shui Dian” eller ”Vattenpalatset”, som man började bygga 1909, två år innan Qingdynastin gick under, detta palats som även kallades för ”Kristallpalatset” blev aldrig klart.
I Oxford som jag besökte och skrev om något tidigare ligger det berömda Bodlein Library. http://www.bodleian.ox.ac.uk/bodley Ett fantastiskt bibliotek med anor från 1500-talet. Gu Gong (Förbjudna staden eller Palatsmuseet som det betyder) i Peking har en eller säkert flera intressanta kopplingar till detta välrenommerade universitetsbibliotek.
Det jag särskilt tänker på är en bok jag läste för många år sedan nu, Hermit of Peking” av Hugh Trevor-Roper som handlar om den excentriske sinologen Sir Edmund Backhouse och hans verk.
- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
Lördag och varmt, förkyld och trött. Ingen bra kombination så det fick bli att äta sen frukost och sedan bara gå runt hörnet förbi Albert Hall och in i Kensington garden. Serpentine Gallery visar Elaine Sturtevant, en nu 82-årig amerikansk konstnärinna med stort internationellt rykte och arbetsfält. Har bl a ställt ut på Moderna Museet i Stockholm. Hon har varit verksam sedan mitten av 1960-talet då hon uppkäftigt kopierade eller klonade berömda manliga konstnärers verk och det är väl först idag vi börjar begripa vidden av hennes konstnärskap. Hennes installationer är spännande och intressanta, fotoförbud inne på galleriet så det för bli en bild av ett av verken från utsiden. ”Grabbarna med öppen mun och hår på bröset”. Så här skrev kritikern Adrian Searle i the Guardian den 1 juli i samband med utställningens öppnande: ”A crowd of naked people watch as you walk past the Serpentine Gallery. They ogle you through the windows, boggle-eyed and open-mouthed. They're inflatable sex dolls, all but two of them male, with cartoonish printed chest hair and blank bulges between their legs. According to Elaine Sturtevant, you can't get female ones any more. Her two are scrunched down and wilting, leaking silently beside the pumped-up men. You do wonder who, aside from Sturtevant, buys these things and what squeaky, weightless pleasures are to be had with them. Please do not write in.”
- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
Med en mycket irriterande och kraftig förkylning i kroppen har jag ändå lyckats göra ett niotimmarspass i London och Oxford. Det har dessutom plötsligt blivit varmt här. En termometer som når upp över 25 grader! Iväg med tåget från Paddington över det vackra sydvästra landskapet till Oxford. Det var två saker jag ville göra i Oxford, se Pitt Rivers museum och ta en sväng in på Bodlein biblioteket. Båda dessa programpunkter är nu avklarade. Pitt Rivers är ett ”riktigt gammalt hederligt etnografiskt museum”. Här har staplats tusentals och åter tusentals föremål från hela världen i montrar. Nytt och gammalt speglar det något av den enorma tillverkning av föremål som människosläktet verkar vara helt besatt av. Nedan några bilder inifrån detta märkliga museum.
- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
Efter en hel del promenad runt Baker street och en kaffe på Costa Coffee där en av flickorna visste åt vilket håll jag borde gå för att hitta Dorset street, inte Dorset square och inte Dorset close utan ”street” och nummer 49 dessutom. Här ligger Atlas Gallery som ägnar sig åt att visa och sälja fotografi. En fin samling originalbilder av Robert Capa, till salu många av dem med priser runt 40 - 50000 SEK. Mycket var redan sålt vilket verifierar att fotot också är ett hett objekt för samlare och investerare.
- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
Från Skåne via Köpenhamn till London igår kväll. Kom fram rätt sent tack vare flygförsening och en mycket lång väntan på att bagaget skulle rulla ut på bandet på Gatwick, nästen en timme för att få ut bagaget, men det här är inte Kina där bagaget ligger och snurrar runt redan när man når bandet. Bor i studentrum på Imperial College i South Kensington-området, alldeles utmärkt boende. Under sommaren hyr man ut tomma studentrum och detta passar en gammal lärare. Idag, onsdag, har jag gjort mina åtta timmar ”på stan”. Glömmer alltid bort att det är oerhört mycket människor, och turister, i London och allting tar därför mycket längre tid än jag är van vid. Till exempel att köpa ett s k ”Oystercard” för under- och överjordiskt resande. Nåväl, väl införskaffat går det sedan smidigt att ta sig fram. Idag det obligatoriska besöket på Foyles bokhandel, många fynd, och sedan till Tate Modern som visade bl a en fantastiskt fin utställning av en afrikansk konstnär, bosatt i Oxford, Ibrahim El-Salahi.
- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
För några dagar sedan skrev jag här på bloggen att jag skall resa till Kina och Sichuanprovinsen i sommar.
Så blir det med all säkert inte nu. Ytterligare en fruktansvärd tragedi har drabbat provinsens centrala och västra delar. Den väg jag hade tänkt ta mig till Derge är svårt skadad och jag kan tänka mig att människorna i Sichuan har annat att tänka på än att ta hand om turister. Antalet döda i jordbävningen stiger nu för varje dag som går. De man inte kan rädda de första 24 timmarna löper tragiskt nog stor risk för att dö under de rasmassor och bråte som nu täcker stora områden runt jordbävningens epicentrum staden Ya án.
- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
Då och då ägnar jag mig åt min samling av nepalesiska och tibetanska träsnitt som består av flera hundra tryck. De första inköpta i Kathmandu, Nepal 1973 och sedan vidare från 1975-76 genom åren fram till idag. Från och med 1986 när jag kom till Tibet och fann mängder av både äldre och nya tibetanska tryck, framförallt i Lhasa och Shigatse, har samlingen växt. I slutet av 1980-talet och under 1990-talets början gjorde jag några utställningar av dessa insamlade bilder. I Umeå på Bildmuseet, i Luleå på Tankarnas trädgård, i Örnsköldsvik på museet och i Oskarshamn på kulturhuset. Namnet på utställningarna var ”Konst för gudar och turister” samma titel som på den tidskriftsartikel jag skrev tillsammans med Eva Dahlgren i konsttidskriften Kalejdoskop nr 3-1976. Sedan 1990 och utställningen i Oskarshamn har bilderna legat orörda. Jag har genom ytterligare trettiotalet besök genom åren i Tibet och Nepal införskaffat fler bilder och har också ibland kunnat köpa gamla, oftast utnötta, träblock.
- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
Petters lille vän Räven Rävenson har suttit och kurat inne i hans bokhylla ända sedan jag kom till Oslo. Idag när Petter och Erik gett sig iväg till sina respektive jobb passade jag på att låta Räven komma fram och ha lite kul. Han fick kolla på bilder i min dator, spela dataspel på Petters dator och ha det allmänt göj.
Några bilder följer här nedan av Rävens förmiddag,
- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
Även onsdagen bjöd på promenadväder och jag tog en runda i Grunerlökka, inte så långt idag då det kändes i benen att jag behöver ett par riktiga promenadskor. Dags att köpa sådana när jag är tillbaka hemma igen. Men efter en god lunch och några kvarter råkade jag passera konstgalleriet ovan. Intressant måleri av den vid Konsthögskolan i Oslo utbildade afrikanske konstnären Fadlabi. Han är född i KHartoum i norra Sudan och kom som flykting till Norge 2003. Detta är hans första separatutställning efter att han lämnat konsthögskolan. Jag klev in i galleriet och insåg snabbt att det här var något ovanligt, nytt och intressant.
- Uppgifter
- Skriven av Paul M. Grahn
Några dagar i Oslo med strålande solsken och lätt vårkänning även om vindarna ibland svalkade av oss. Påskdagen ägnades åt en rejäl promenad från Grunerlökka ner till det nya fina operahuset. Tillsammans med Petter och ett par av hans goda vänner, Sebastian och Nathalie gick vi högt upp för att få njuta av den fina utsikten över Oslo därifrån. Lunch intogs på Fridays med rejäla burgare och gott öl. Vi satt ute i vårsolen och det var rejält varmt i vårt vindskyddade hörn. Mera promenad tillbaka staden där det nu på eftermiddagen var soldyrkande människor överallt. Tisdagen har jag ägnat åt en gammal och en ny klassiker. Jag började med Akershus och ägnade en god stund åt Hjemmefrontens museum där. Här skildras ockupationen av Norge under andra världskriget, motståndet och det lidande som våra norska grannar utsattes för. Allt skildrat med originaldokument, uppförstorade fotografier, ljud och föremål.